Kritiek op outfit Máxima tijdens Japans staatsbezoek: ‘gewoon niet oké’
Onlangs brachten Keizer Naruhito en Keizerin Masako van Japan een officieel staatsbezoek aan Nederland. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima verwelkomden het Japanse paar officieel. De outfit die onze koningin droeg tijdens de welkomstceremonie op de Amsterdamse Dam kan een etiquettedeskundige echter totaal niet bekoren. Zo meldt weekblad Weekend.
Aan Weekend vertelt etiquettedeskundige jonkvrouw Odilia de Ranitz dat koningin Máxima tijdens de welkomstceremonie op de Dam een misser heeft gemaakt wat haar kledij betreft.
Allereerst vanwege haar hoge hakken. Máxima, die zonder hakken 1.78m lang is, droeg veel hogere hakken dan Masako, wier lengte geschat wordt op grofweg 1.67m. Hierdoor torende ze boven Masako uit. “Misschien had ze even moeten downsizen”, stelt de etiquette-expert in Weekend.
Echt gek
Daarnaast droeg onze koningin een eenvoudige haarband – een contrast met de hoed van Masako – evenals een vestje over haar mouwloze jurk. “Met name omdat Japan zo traditioneel is, vond ik dat echt gek”, stelt De Ranitz. “Een vestje om je schouders tijdens iets heel officieels. Ik vind dat gewoon niet oké.”
Máxima’s verschijning tijdens het staatsbanket was echter allerminst eenvoudig of gedownsized te noemen. Onze vorstin droeg hier een prachtige jurk van Iris van Herpen die volgens Weekend afgemaakt werd met het belangrijkste juweel uit de Oranje-collectie: een diadeem met de eeuwenoude Stuart-diamant van bijna 40 karaat.
Glimmer
De kostbare zeegroene steen was te zien in Máxima’s diadeem. Hiermee toonde Máxima haar Japanse gasten volgens Weekend het belang van hun bezoek. Immers, een glimmer als deze trekt ze niet zomaar uit haar koninklijke lade.




