Mental Theo haalt uit naar Efteling-personeel: ‘Niet janken’
Terwijl het KNMI de hele dag code rood afgeeft voor extreem hoge temperaturen en concurrerende parken als Walibi en Hellendoorn hun poorten gesloten houden, kiest de Efteling ervoor gewoon open te gaan. Dat besluit levert niet alleen een storm aan kritiek op van het eigen personeel, maar trekt ook de aandacht van 90s-dj Mental Theo. ,,Gewoon genoeg water drinken en niet janken!''
Op attractienieuwssite Looopings regent het klachten van verontwaardigde medewerkers die vinden dat de Efteling veel te weinig doet om hen te beschermen. Het KNMI hanteert vrijdag tussen 00.00 en 23.00 uur code rood vanwege extreem hoge temperaturen, Rijkswaterstaat adviseert om niet de weg op te gaan en scholen in heel Nederland sluiten de deuren.
Efteling
Toch worden Efteling-medewerkers gewoon op het werk verwacht. Vooral buitenpersoneel, bij attracties, horecalocaties en in het Sprookjesbos, maakt zich ernstig zorgen. Een medewerkster van houten achtbaan Joris en de Draak stelt dat er de afgelopen dagen genoeg signalen zijn afgegeven dat het op meerdere locaties niet te doen is om een functie uit te voeren. Een medewerker van het Sprookjesbos meldt dat de temperatuur in de controlekamer al oploopt tot boven de 35 graden. Een collega van de EHBO-post vreest dat de maatregelen onvoldoende zijn om hittegerelateerde ziektebeelden te voorkomen.
De vergelijking met concurrenten valt extra hard. Walibi Holland sloot vrijdag zijn deuren vanwege de extreme hitte. ,,Dit is de eerste keer dat Walibi betere keuzes maakt dan de Efteling”, reageert een medewerker intern. Die opmerking oogst tientallen likes.
Gratis ijsje
De Efteling benadrukt dat medewerkers regelmatig worden afgelost en extra pauzemomenten krijgen. Parkdirectrice Nicole Scheffers reageerde op de interne berichten met de mededeling dat de situatie nauwlettend in de gaten wordt gehouden en dat er vrijdag regelmatig een crisisteam bijeenkomt. Als troost deelt het park aan iedereen die komt werken een gratis ijsje uit, een gebaar dat op intranet sarcastisch wordt ontvangen.
‘Niet janken’
Op sociale media wordt volop gereageerd op de situatie. Mental Theo mengt zich er stevig in. Hij is het helemaal niet eens met de volgens hem zeurende werknemers. Onder een bericht over de boze medewerkers schrijft hij: ,,Gewoon genoeg water drinken en niet janken!”




