Virtuoze Yulianna (12) verovert Concertgebouw Concours met haar spel
Groot applaus voor de 12-jarige Yulianna Beziazychna. De jonge pianiste won glorieus het Koninklijk Concertgebouw Concours. De jury was diep onder de indruk van haar optreden en noemde haar spel bijzonder sterk.
Tijdens de finale speelde Yulianna onder meer Claire de lune van Claude Debussy en Suggestion diabolique van Sergej Prokofjev. Vooral haar uitvoering van Claire de lune maakte veel indruk.
Juryvoorzitter Vincent de Kort prees Yulianna’s techniek en de manier waarop ze muziek laat klinken. ,,Met jouw techniek en klankbeheersing heb je een voorsprong op veel pianisten, ook op beroemde pianisten”, zei De Kort. ,,Op het moment dat je de vrijheid pakt, ga je vliegen.”
Heel blij
Yulianna zelf is vooral heel blij met de overwinning. ,,Iedereen heeft echt heel mooi gespeeld en iedereen maakte kans om te winnen. Maar ja, ik ben de winnaar en daar ben ik heel blij mee”, vertelt ze. Ze bedankt vooral haar pianolerares Tatiana Abayeva van de Davidsbündler Academy. ,,Zonder haar was dit nooit gelukt.”
Het Koninklijk Concertgebouw Concours is een wedstrijd voor jonge muzikanten van 9 tot en met 14 jaar. Meedoen is bewust eenvoudig gehouden: alle muziekstijlen zijn welkom en kinderen kunnen zich aanmelden met een filmpje op YouTube. Dit jaar deden bijna 200 jonge muzikanten mee. Na een digitale voorronde volgden een halve finale en de grote finale in Het Concertgebouw.
Oorlog
Voor Yulianna is het niet de eerste grote prijs van dit jaar. Eerder won ze ook al het Prinses Christina Concours. Daarmee komt ze in een bijzonder rijtje terecht met eerdere winnaars zoals blokfluitist Lucie Horsch en pianist Nikola Meeuwsen.
Het verhaal van Yulianna is extra bijzonder. Toen de oorlog in Oekraïne in 2022 begon, vluchtte ze samen met haar moeder naar Nederland. Inmiddels woont ze hier al vier jaar en bouwt ze verder aan haar muzikale droom. Zelfs kort na haar aankomst in Nederland speelde ze al in de studio van NPO Klassiek.
Digitale voorronde
De editie van 2026 had wederom veel nieuwe deelnemers, bijna 200 digitale inzendingen. De deelname wordt bewust laagdrempelig gehouden: elke muziekstijl is welkom en de deelnemers van 9 tot 14 jaar kunnen via een YouTube video hun inzending doen. Vanuit de voorronde werden deelnemers voor de halve finale in Het Concertgebouw geselecteerd en daarna de finalisten.
Voor alle deelnemers werd een speciale workshopdag georganiseerd die gericht was op het plezier maken met muziek. Bij deze afwisselende dag met workshops van onder anderen Oene van Geel, Nino Gvetadze, Pearl Jozefzoon en Jong NBE waren 150 deelnemers van de partij. De dag werd afgesloten met een optreden van strijkerscollectief FUSE.
Floris Kortie
De presentatie was in handen van Floris Kortie. De jury bestond uit bekende musici: dirigent Vincent de Kort, Marco de Souza, directeur Leerorkest & Muziekcentrum Zuidoost, zangeres Izaline Calister, meesterpianist Thomas Beijer, violist Julia Philippens van Fuse en saxofonist Mete Erker.
Het Koninklijk Concertgebouw Concours bestaat inmiddels 18 jaar en wordt mogelijk gemaakt door de VandenBroek Foundation en Het Concertgebouw Fonds.
Foto: Arcadio M. Lanz




